Kako najbolje konzervirati Vaš motor? Zašto je važno konzervirati motor? Što konzervacija predstavlja za Vaš motor?
Sve su to pitanja na koje valja pronaći odgovor. Sasvim je jasno da konzerviranje motora zahtjeva stručnost koju vrlo često treba i platiti, Upravo zato smo vam odlučili pomoći te na taj način ishoditi zadovoljstvo naših ponosnih vlasnika Sole Diesel pogonskih agregata. Vrlo je važno konzervirati motor već od same ugradnje u plovilo.
Naravno da se konzervacija motora odnosi samo na kategoriju korisnika koji agregat ne stavljaju u pogon duže od tri tjedna, što je u praksi ne baš velik postotak.
Konzerviranje se provodi isključivo radi nastanka korozije usljed djelovanja vlage i (ili) soli.
Konzerviranje se odnosi na sva tri segmenta sklopa (agregata) a to su :
– Rashladni sistem motora
– Sistem goriva i ubrizgavanja
– Sastavni dijelovi motora i sama unutrašnjost motora
Prvo je potrebno upaliti motor i pustiti ga da radi dok ne postigne radnu temperaturu te ga ugasiti i tek tada pristupamo konzervaciji.
Kako nam je prilično jasno da svaka tekućina ima određeni postotak vode (vlage) pa tako i ulje naš je cilj da taj postotak spustimo na što manju vrijednost što svakako postižemo izmjenom ulja i filtra ulja. Nakon izmjene ulja i filtra potrebno je opet upaliti motor i pustiti ga minutu ili dvje na minimum gasu tako da nam novo ulje popuni sistem podmazivanja motora
Sljedeći korak je konzervacija rashladnog sistema motora. Kako nova generacija motora koristi indirektno hlađenje potrebno je uraditi sljedeće:
Zatvorimo ventil usisa mora te otvorimo filtar za morsku vodu i kompletno ga očistimo, zatim je potrebno isprati sistem slatkom vodom a to radimo tako što upalimo motor i u otvoreni filtar morske vode dolijevamo slatku vodu nekoliko minuta tako da se cijeli sistem dobro ispere. Nakon slatke vode napravi se mješavina antifreeza i slatke vode (dovoljno 1:2) otprilike desetak litara te umjesto slatke vode dolijevamo mješavinu. Vrlo je važno provući kroz sistem mješavinu antifreeza iz razloga što antifreez ne sprijećava samo smrzavanje već štiti ispušnu granu i unutarnje dijelove od korozije tijekom zimskog perioda.
Nakon konzerviranja sisitema slane vode potrebno je provjeriti stupanj ledišta rashladne tekućine motora te istu zamjeniti ukoliko nije dovoljno niska (ovisno o klimatskim uvjetima)
Kod rashladne tekućine važno je napomenuti da je potrebno izmjeniti ukoliko je starija od dvije godine iz razloga što gubi svojstva zaštite i prelazi u fazu nagrizanja stjenki.
Kod mirovanja dužeg od šest mjeseci je potrebno skinuti impeler i to predviđenim alatom da ne bi došlo do oštećenja pera. Nakon skidanja impeler spremimo u posudicu napunjenu glicerinskim uljem toliko da prekrije impeler. Na taj način višestruko produžavamo radni vijek impelera a ujedno i kontroliramo njegovo stanje pred samu ponovnu ugradnju na proljeće
Slijedeći korak je konzerviranje sistema goriva i ubrizgavanja
Sustav za gorivo također iziskuje provjeru i održavanje na kraju sezone, obratiti pažnju na slijedeće:
Kako bi izbjegli nakupljanje rose u spremniku nafte obavezno napunite spremnik do vrha te provjerite da li spremnik negdje propušta. Nakon toga zamjenite uložak kružnog filtra (predfiltra tj. separatora ) i filtra goriva na motoru te ispustite kompletan zrak tj. potrebno je dobro ozračiti sistem. Same brizgaljke i visokotlačnu pumpu nije potrebno dodatno konzervirati iz razloga što ostaju puni goriva te na taj način sprijećavaju nastanak korozije (iznimka kod upotrebe nekvalitetnog goriva)
Nakon ovoga možemo reći da smo obavili veliki dio posla te nam je ostalo još samo zaštiti sam motor što ćemo napraviti na slijedeći način:
Da bi izbjegli isparavnja iz ispušnog sistema (naročito štetno kod motora sa turbo punjačem što uzrokuje zaribavanje turbo puhala) potrebno je odspojiti ispušnu cijev i začepiti ispušnu granu tj. koljeno i isto tako dobro začepiti samu cijev da ne bi došlo do prodora mora u plovilo.
Dalje je potrebno uliti malo ulja u svaki cilindar (najbolje skinuti filtar zraka i uliti kroz usisnu granu) otprilike pola decilitra te lagano RUČNO okretati motor da ulje prođe kroz usisne ventile u cilindar i podmaže cilindre, prstenove i ispušne ventile.Motor je potrebno okrenuti dva puna kruga kako bi bi bili sigurni da je ciklus odrađen. Ako niste u mogućnosti uliti ulje kroz usisnu granu isto možete napraviti skidanjem grijača i dolijevanjem kroz otvor na mjestu gdje se nalaze grijači. Ako smo sve odradili u potpunosti ostaje nam samo zatvoriti usisnu stranu motora ( mjesto gdje dolazi filtar zraka) i time završiti unutarnju konzervaciju našeg agregata.
Za kraj nam ostaje samo vanjska konzervacija koju možemo obavit prskanjem bilo kojim CORROSION GUARD sprejeva koje možemo pronači na tržištu.
Isto tako je jako bitno zaštititi od vanjske vlage sve elektrodjelove ,spojeve te poleđinu instrument table koji su jako osjetljivi na vlagu od kondenzacije koja nastaje u unutrašnjosti plovila u zimskom periodu. Za tu svrhu nam mogu odlično poslužiti razni odvlaživaći koje možemo pronaći na tržištu poput UHU ili CERESIT
Petar Vrvilo ing.str.
Ovlašteni serviser SOLE DIESEL agregata.