Sport i nautika Sajam 2010.

Zagreb010 (1)Većina izlagača na sajam je došla s malim ili nikakvim očekivanjima, a otišla sa solidnim brojem sklopljenih poslova i uspostavljenih poslovnih kontakata. Iako je to miljama daleko od efekta svih prošlogodišnjih sajmova, ipak su svi otišli zadovoljni. I izlagači i posjetitelji

Pod teretom globalne krize i gotovo uništeni krivim potezima zakonodavaca, ono malo preostalih trgovaca i proizvođača iz hrvatskog nautičkog biznisa dočekalo je ovogodišnji nautički sajam u Zagrebu. Iako zvuči pomalo čudno, kroz godine se pokazalo da se na jednom hrvatskom nautičkom sajmu, i to kontinentalnom, odradi najviše posla. Da li zato što je to prvi sajam u godini, ili zato što je “u dvorištu” najjačeg dijela tržišta, nije ni važno, glavno je da se posao obavi. Tako su se i ove godine oni preostali, koji su si mogli priuštiti odlazak na sajam i takvu vrstu predstavljanja potencijalnim kupcima, okupili od 24. do 28. veljače u paviljonima Zagrebačkog Velesajma.

Prvo, što je bilo vidljivo već s ulaza je manji broj izlagača, te samim time i znatno manji izložbeni prostor. Paviljon 7, prvi u koji su posjetitelji ulazili, ove godine uopće nije korišten, a uz njega zatvoreni su bili i paviljoni 8a i 11d koji su prijašnjih godina također bili domaćinima plovećim ljepotanima.

Najveća zvijezda ovogodišnjeg sajma svakako je bio dugo najavljivani i očekivani uradak poznatih rapskih brodograditelja, tvrtke Pičuljan marine. Koliki je bio interes za njihovu novu brodicu, najbolje govori podatak da se na svečanom predstavljanju okupilo dvjestotinjak ljudi iz hrvatskog poslovnog i političkog vrha. Suvišno bi bilo napominjati da su ceremoniju predstavljanja uveličanu prisustvom rapskih samostreličara popratili gotovo svi hrvatski mediji. Nova brodica jednostavnog imena, točnije oznake 980 poludeplasmanac je projektiran i izrađen u tradicionalnoj pičuljanovskoj maniri, dakle uz prepoznatljivi dizajn, vrhunsku kvalitetu izrade i bogatstvo serijske opreme. 980-ica ima dvije dvokrevetne kabine, toaletni prostor s tušem, salon s potpuno opremljenim kuhinjskim odjeljkom, te prostrani kokpit s fiksnom kutnom klupom i pomičnim stolom.

Za pogon najnovijeg rapskog ljepotana zadužena su dva Volkswagenova V6 turbodizelska agregata snage po 265 konja čija se snaga na propelere prenosi putem V-drivea. Osnovno opremljeni Pičuljan 980 košta 246.000 eura, dok se bogato opremljena verzija prikazana na sajmu može kupiti za 270.000 eura.

1

Druga hrvatska premijera, malo manje medijski razvikana, ali itekako važna i zanimljiva dolazi iz Orka studija, a riječ je o brodici Orka 740 pilot. Verzija Pilot nastala je na osnovi Orke 740 Cabin i to dodavanjem poluzatvorene kormilarnice, a verzija Cabin je pak nastala na osnovi ranije predstavljene verzije Open. Izložena brodica opremljena Yamahinim turbodizelašem snage 315 konja mogla se kupiti za 92.900 eura.

Od hrvatskih proizvođača premijere su u Zagrebu imali i Grginić Yachting s modelom Mirakul 30 S Open te gumenjakom Shark 23. Hermes nautika je predstavila najnoviji iz serije gumenjaka Bura, duljine 4,8 metara, dok je Raguž marine predstavio svoj najmanji model gumenjaka s plastičnim dnom Ragusa 500. Na ovogodišnjem su se sajmu predstavili i neki novi proizvođači, poput tvrtke Morska Lađa iz Kaštela koja proizvodi glisersko plovilo Morena 700 Console, veliki otvoreni fisherman visokih bokova izrađen postupkom infuzije u vakuumu. Gotovo svi domaći proizvođači koji su se predstavili na sajmu na svojim su plovilima doradili i izmijenili neke detalje, pa se tako moglo vidjeti plovilo M-sport 500 sa spojlerom i stabilizatorima u podvodnom dijelu, Picaro 20 Sundeck s prostranijom kabinom te Grašu 19 s izvanbrodskim motorom.

Jedina izložena jedrilica bila je Salona 44, hrvatskog proizvođača AD Brodovi iz Solina, koja svojom kvalitetom i jedriličarskim osobinama stoji uz bok plovilima najpoznatijih svjetskih proizvođača jedrilica. Salona je fizički bila jedina jedrilica na sajmu, dok su zastupnik za jedrilice Bavaria, tvrtka TTY i zastupnik poznatog švedskog proizvođača Hallberg-Rassy, MoreOcean prezentirali svoju ponudu bez fizičkog izlaganja jedrilica. Prema riječima Marka Kneževića hrvatski se kupci najviše zanimaju za najmanji i najnoviji model Hallberg-Rassya, 310, koji se potpuno opremljen na sajmu mogao kupiti za 115.800 eura, plus sva davanja, naravno.

Uz plovila hrvatskih proizvođača, na sajmu se moglo razgledati i podosta novih modela stranih proizvođača izloženih od strane njihovih zastupnika. Tako je Baotić Yachting izložio najnoviju motornu Bavariju, model Sport 28 dug 8,95 metara pogonjenu jednim Volvo Pentinim benzincem snage 320 konja i cijenom od 64.900 eura za osnovno opremljeno plovilo. U neposrednoj je blizini bio i izložbeni prostor tvrtke Bravo Makarska koja je izložila šest plovila američkih proizvođača Rinker i Four Winns od kojih bismo posebno istaknuli sportski model H200SS koji se mogao kupiti po izuzetno povoljnoj cijeni.

Riječki Motonavis, zastupnik za izvanbrodske motore Suzuki, premijerno je izložio model DF60 po cijeni od oko 8.000 eura, te potpuno novi model fishermana s kabinom Saver 21 Fisher deluxe dug 6,60 metara koji u paketu sa Suzukijem DF140 košta 32.811,00 eura. Adriana nautica na hrvatsko tržište dovodi plovila talijanskog proizvođača FT Boats, pa su se tako mogli vidjeti otvoreni poludeplasmanac Feluca 600, mala plastična barka Lancia 405, te fisherman s kabinom Beluga 560 koji se mogao kupiti već za 15.000 eura. Jedan od većih izložbenih prostora bio je onaj tvrtke Interadria SC, zastupnika za plovila Sessa, a na njemu su se mogli razgledati modeli Key Largo 24, 22 i najnoviji 20. S modelom Key Largo 20 Sessa nastavlja redizajn cijele game, pa tako sada plovilo odlikuju nešto širi pramac, ravnije linije trupa, širi ležaj u kabini te općenito moderniji dizajn svih dijelova plovila. Jedino čelično plovilo na sajmu bio je Linssenov Grand Sturdy 34.9 u Sedan verziji s trupom crvene boje i cijenom od 197.000 eura koje je izložila tvrtka Cantal Marine.

Kod ljubitelja gumenjaka posebnu je pozornost izazvao redizajnirani WAV Marineov model Proline 550 kojega odlikuju tri reda sjedalica, izuzetno prostrani kokpit i krajnja brzina od 40 čvorova s motorom snage 90 konja koji se na sajmu mogao kupiti za 69.900 kuna, bez motora, naravno. Luksuzni gumenjak Solemar Offshore 23.1 domaćoj publici izložen je premijerno. Ovaj sedam metara dugi gumenjak s velikim staklopalstičnim rol-barom, korisnim prostorom unutar konzole te maksimalno čak 225 izvanbrodskih konja garancija su pravom užitku u plovidbi pučinom. Popuste od 10 do 15% za kupovinu plovila tijekom sajma nudili su Merk&Merk za finska plovila Terhi, te Donar iz Pule za fishermane Tessinautica (bivša GS Nautica) i Kamarina. Koliko je to bio dobar potez najbolje govori podatak da su sva Terhi plovila izložena na sajmu prodana i odmah isporučena.

2

Mnoštvo noviteta bilo je i na području motora, kako brodskih, tako i onih izvanbrodskih. Možda najveći novitet su Hyundaijevi brodski dizel motori koji na tržište dolaze pod imenom Seasall, a u Hrvatsku ih uvozi tvrtka Motomariner. Trenutno su u ponudi dva tipa motora, nešto slabiji redni četverocilindraš zapremnine 2,2 litre i snage 170 KS, te snažniji V6 motor zapremnine 3 litre i snage 240 KS. Oba se motora mogu isporučiti s kopčom ili bez nje, te po potrebi s Mercruiserovim Z-pogonom, a cijene se kreću od 113.823 do 195.632 kuna.

JLM Perković, poznati hrvatski proizvođač brodskih kopči od prošle godine tržištu nudi i brodske motore bazirane na Perkins motorima, a ovogodišnji su sajam iskoristili za predstavljanje novog četverocilindričnog motora 4.75 snage 75 KS koji se mogao kupiti uz sajamski popust od 20% za 67.840,00 kuna. Tvrtka DANG je uz ostale modele Sole diesel motora predstavila i najnoviji model Mini 62 baziran na Mitsubishijevom četverocilindrašu, u kombinaciji sa sail drive pogonom po cijeni od 11.100,00 eura. Na ovogodišnjem se sajmu prvi puta predstavio i novi zastupnik Nanni diesel motora za Hrvatsku, tvrtka Pabulum, a na njihovom su se štandu mogli razgledati motori snage od 10 do 320 konja koje se moglo kupiti uz sajamski popust od 8%. Po prigodnim se cijenama moglo kupiti i Yanmarove motore koje je izložila tvrtka Navela, te dizel motore tvrtke SCAM Marine. Centralno mjesto na velikom Yamahinom štandu zauzimali su potpuno novi “mali” motori snage 4, 5 i 6 konja koji su očekivano pobudili i najveće zanimanje posjetitelja.

Uz njih, mogla se razgledati i cijela paleta izvanbrodskih motora, gumenjaka te vodenih skutera i opreme za njih. Na velikom izložbenom prostoru Hondinog zastupnika za Hrvatsku, vodičke tvrtke Fred Bobek uz najnoviju Hondu snage 60 konja mogli su se razgledati i svi ostali motori u gami, te gumenjaci Honda i Arimar, te stakloplastična plovila Reful i Speeder, od kojih izdvajamo novi otvoreni fisherman Speeder 560 Open. Uz to, u sklopu njihovog štanda mogli su se razgledati i električni motori Torqueedo snage od 400 do 4.000 W uz cijene koje kreću od 6.750,00 pa sve do 24.375,00 kuna. Na izložbenom prostoru tvrtke Jadran motor moglo se razgledati cjelokupnu ponudu izvanbrodskih motora Parsun i gumenjaka Jadran motor, a posebno treba istaknuti potpuno novi model motora snage 9,8 KS po promotivnoj cijeni od 12.990,00 kuna.

Da se o opremanju brodica i kod nas sve više vodi računa i da su nautičari sve više informirani o mogućnostima koje nudi brodska elektronika vidjelo se i na ovom sajmu. Jasno da je kriza i u ovom sektoru ostavila traga, pa tako neki od trgovaca nisu nastupili, a nekih više i nema na tržištu, ipak je ponuda, recimo to tako, svjetska. Gotovo sve što se moglo vidjeti na sajmu u Genovi, izloženo je bilo i u Zagrebu. Iako trenutno baš i nije situacija za uvođenje novih proizvoda na tržište, neki zastupnici su se i na to odlučili. Tako je Meridian Projekt pored brodske elektronike grupacije Navico, na svome štandu izložio Simradovu brodsku elektroniku, koja sve donedavno nije bila pod njihovim zastupstvom. Elektro Yacht Servis je uz Quick Marine i Marine Lightning, te pasarele Bioinox premijerno izložio Bennettove flapsove za plovila. Iako skromno postavljena na štandu RIS-a Flirova kamera je novi nagrađeni proizvod na tržištu termovizijskih kamera.

Kad već pričamo o nagradama, na najprepoznatljivijem štandu sajma na kojem je izlagala tvrtka Navigo Sistem, zastupnik Garmina i Henri Lloyda, inače dobitnika prestižne titule Superbrands Hrvatske, mogla se vidjeti kompletna ponuda Garminove brodske elektronike, cestovne navigacije, te cjelokupna gama ručnih uređaja. No to nije sve! Čak na dva premijerno izložena broda, Pičuljanovom novom modelu 980, te na Terra Nauti ugrađena je bila i mogla se probati najnovija brodska elektronika Garmin.

Na štandu Hora elektronike uz sada već dobro poznati Navnet 3D, mogla se vidjeti oprema za lociranje unesrećenih na moru, a tik do njih je bio Raymarine, koji iako nije imao neke novitete, uvijek ima nešto zanimljivo što može pokazati. Od izlagača brodske elektronike moramo spomenuti još CV sisteme, koji je, uz tradicionalnu ponudu brodskog softvera i kartografije NavAdria, te sustava za praćenje plovila Navtrack, tržištu odlučio ponuditi ekonomičnu LED brodsku rasvjetu. Kad smo već kod opremanja brodica, spomenimo novo ime na hrvatskom nautičkom tržištu. Sve za opremanje brodica moglo se naći na štandu tvrtke Wasi, ali i na štandovima već dobro poznatih tvrtki Navela iz Pule, te Metris iz Splita. Od energetičara ne bi trebalo zaboraviti niti Mastervolt, te Indel Marine s gamom brodskih električnih sustava Fisher Panda i Victron Energy.

Dio sajma koji je pokrivao sport i rekreaciju ove je godine, zbog smanjenja broja izlagača, ukomponiran zajedno s nautikom, tako da se činilo kao da izlagača s opremom za sportove na vodi ima puno više nego inače. Iz godine u godinu u ovom segmentu se primjećuje da stvari kreću nabolje. Broj izlagača i ponuda bicikala, sprava za vježbanje, te predstavnika raznih sportskih udruga i saveza nije se mijenjao i tu je iz godine u godinu ista situacija, i ne odstupa ni naprijed ni nazad. Iako mnogi kažu da imamo lijepu zemlju, koja ima predispozicije za sve vrste “Outdoor” sportova njihova zastupljenost na sajmu je vrlo slaba.

Pomak se osjeti tek u ponudi opreme za sportove na vodi, koja je iz godine u godinu sve veća i kvalitetnija. Od napuhujućih umjetnih otoka, do polietilenske galanterije za plaže i pontona pa sve do jet skija, kajaka i kanua, te opreme za skijanje i surfanje na moru moglo se naći u zavidnoj ponudi i rasponu kvalitete. Poseban segment koji osim količine bilježi i povećanje broja modela i kvalitete je ponuda kajaka i kanua, ali nažalost ne i dnevnih jedrilica. Nakon prošlogodišnjeg premijernog pojavljivanja Klepper kajaka, ove godine su se pojavila još neka imena i modeli. Tko želi vrhunski kanu, mogao je iz ponude odabrati nekoliko modela OldTown kanua, Ocean Kayak Sit-On-Top kajaka, ili pak dasku za veslanje, naziva SUP (Stand Up Paddle Surf), koja je u svijetu postala pravi hit među zaljubljenicima u sportove na moru. Poslovično kod nas je ponuda polietilanskih kajaka i kanua vrlo kvalitetna. Tvrtka Roto u Ivanić Gradu proizvodi, dok tvrtka Matis zastupa kajake i kanue Gumotex i RTM.

Za zaljubljenike u ribolov i ronjenje ponuda je svake godine, da kažemo zadovoljavajuća. Svi eminentni proizvođači preko svojih zastupnika su prisutni, a zamjetan je i sve veći broj škola ronjenja, ali i agencija za aktivni odmor. Ove je godine svoju ponudu posjetiteljima predstavila i EmergenSea, služba pomoći i dostave na moru čija posebno opremljena plovila raspoređena u 14 baza duž cijelog Jadrana 24 sata dnevno stoje na raspolaganju nautičarima. U sklopu sajma održan je i niz prezentacija, promocija i dodjela nagrada, ali i druženja u nešto ležernijem tonu. Tako je Yacht Pool članovima REX inicijative, o čemu smo već ranije pisali, dodijelio priznanja za kvalitetan rad u prošloj godini, te predstavio nove članove iz područja održavanja i prodaje brodskih i izvanbrodskih motora, te elektrike i elektronike.

U subotu, 27. veljače održana je premijerna projekcija prvog od dva dokumentarna filma Rogi ribaru Igora Felkera posvećenog panuli, koji je nastao tijekom prikupljanja materijala za istoimenu knjigu.

Najveselije je bilo na štandu Marine Kornati YC Biograd gdje je svaki dan od 17 sati organizirano druženje domaćina s ostalim izlagačima i posjetiteljima sajma uz dobru kapljicu i ukusan i zdrav mediteranski zalogaj.

Add comment